Richtlijnen BMX fiets
Houd er rekening mee dat alle vermelde cijfers en afmetingen richtlijnen zijn; ze kunnen voor de één iets anders zijn dan voor de ander.
BEPALING VAN DE FRAMEMAAT
Er zijn diverse maten BMX-frames beschikbaar, namelijk (in oplopende volgorde): Micro, Mini, Junior, Expert, Expert XL, Expert XXL (deze maat wordt door enkele fabrikanten aangeboden) tot Pro (L), (XL), (XXL) en zelfs XXXL en XXXXL.
Een belangrijke maat om rekening mee te houden is de lengte van de bovenbuis. Deze is bij een Micro ongeveer 425 mm en bij een Pro XXXL ongeveer 560 mm (gemeten van het hart van de balhoofdbuis tot het hart van de zadelbuis).
Als je wilt bepalen welke framemaat het beste bij je past, is vooral je lichaamslengte van belang. In de onderstaande tabel kun je zien welke framemaat bij welke lichaamslengte hoort:

BEPALING VAN DE LENGTE VAN CRANKS
De lengte van de cranks hangt af van je "binnenbeenlengte". Hoe langer je binnenbeen, des te langere cranks je nodig hebt.
Om je binnenbeenlengte te meten, moet je als volgt te werk gaan: Ga met je rug tegen de muur staan (zonder schoenen). De binnenbeenlengte is de afstand van de grond tot aan je kruis. Dit meet je het gemakkelijkst door bijvoorbeeld een stevig boek tussen je benen te klemmen. Meet nu de afstand van de bovenkant van het boek tot de grond.


Hier naast vind je informatie over de aanbevolen lengte van je cranks.
(Let op: de meting wordt gedaan van "hart tot hart", dus van het scharnierpunt waar je trapper is bevestigd naar het scharnierpunt van de bottom bracket (trapas).
BEPALEN VAN DE TANDWIELVERHOUDING
Een uitdaging waarmee bijna iedere fietscrosser te maken heeft, is het kiezen van de meest geschikte tandwieloverbrenging. Dit verwijst naar de verhouding tussen het voor- en achtertandwiel van de crossfiets. Er zijn talloze opties beschikbaar, wat ook blijkt uit de onderstaande tabel. De horizontale waarden representeren het aantal tanden op het voorste tandwiel, terwijl de verticale waarden de tanden van het achterste tandwiel aangeven. In de tabel is te zien welke afstand (in centimeters) je aflegt met één volledige omwenteling van de pedalen.
Hoe groter de afstand die je per omwenteling aflegt, des te zwaarder het trappen wordt, en vice versa. Licht trappen, wat betekent dat je een kleine afstand per omwenteling hebt, is essentieel om vanuit stilstand zo snel mogelijk op gang te komen. Dit gebruik je bij de start, maar ook tijdens korte sprints halverwege de baan, bijvoorbeeld na het remmen omdat je klemgereden werd, of voor een snelle aanloop naar een sprongetje. Zwaar trappen is vooral handig wanneer je al snelheid hebt, om met minder inspanning die snelheid vast te houden of zelfs te verhogen. Dit is met name van toepassing op lange rechte stukken, zoals kort nadat je gestart bent en je al een behoorlijke snelheid hebt bereikt door de eerste sprint.
Bij BMX is het gebruik van versnellingen niet toegestaan. Je moet het daarom met een enkele tandwielcombinatie doen. Dit houdt in dat je die combinatie moet selecteren die jou de beste balans biedt tussen sprinten (licht trappen) en snelheid behouden of verhogen (zwaar trappen). Als je kiest voor een te lichte verhouding, ben je wellicht bij de start snel weg, maar kun je de rest van de baan niet volhouden omdat je de pedalen als een mixer rond moet draaien. Aan de andere kant, als je een te zware verhouding kiest, kun je de lange stukken misschien goed doorrijden, maar zie je je tegenstanders bij de start al als stipjes aan de horizon verdwijnen.
Om te bepalen welke combinatie voor jou het beste is, moet je zelf experimenteren. Kijk naar de huidige bevestiging op je fiets en zoek die op in de tabel. Denk je dat je nu te zwaar trapt, kies dan voor een lichtere combinatie (een kleiner getal) en vice versa. De tabel geeft je een duidelijk overzicht van het verschil dat je kunt verwachten wanneer je voor of achter een ander tandwiel kiest. Vergeet niet dat het om slechts enkele centimeters gaat, maar als je al een tijd fietst, zul je het verschil van een tandje meer of minder zeker opmerken. Maak dus niet te ingrijpende veranderingen!
Het is niet altijd zo dat er bij gelijke getallen in alle situaties evenveel kracht vereist is. Aspecten zoals het gewicht van de fiets en de cranklengte spelen hierbij ook een rol. Leveranciers van BMX-fietsen kiezen vaak voor vergelijkbare tandwielen en verhoudingen voor de verschillende fietsformaten (micro, mini, junior, expert, expert xl, Pro L, enz.). Kleinere fietsen zijn uitgerust met kleinere tandwielen, terwijl grotere fietsen grotere tandwielen hebben.
In de Google Playstore en de App Store is er een app verkrijgbaar, genaamd BMX Gear Calculator van BMXUltra.com. Met deze app kun je eenvoudig de afgelegde afstand aflezen op basis van verschillende banden, wielomtrekken en verhoudingen.




STUUR EN STUURNOK (STEM)
.jpg)
De hoogte van het stuur wordt gemeten vanaf de trapas. (Dit is dus het hoogteverschil tussen de trapas en het uiteinde van het stuur.)
